Wednesday 5 December 2012

checklist untuk sabun

salam,

thinking thinking..

checklist untuk sabun dan yang seangkatan dengannya.. (not in order)

1. Packaging
haritu masa gi MAHA 2012, ada sorang makcik ni guna jerami padi dan kertas dan hasilnya recycled paper dengan corak yang menarik. terhasil daripada jerami padi tersebut. 
serius. mata m tengok cantik k. pastu bila dia pakai kaler-kaler, lagi lawa! 
so, i am definitely interested...
nak tau jugaklaa dia pakai gam apa, warna natural atau tak, bla bla bla. tapi kalau pakai warna asal pun okay gak.. maybe whitish brownish.. kut  laa kan.. tak sempat nak tengok dan tanya yang mana warna asal. m trus mintak kad nama makcik tu je. hehehe

2. Stamping
teringin lak nak beli stamp dari pasito, cantik sangat tapi harga stamp yang dah siap ialah 10 Euros dan customised stamp ialah 15 Euros. tak termasuk courier charges at 5.5 Euros. nak carik kat malaysia ni tak tau kat ne aa. 
fyi, stamp yang mr Omar wat ialah daripada KAYU, bukan getah.

3. Resepi asas untuk buat sabun
m perlukan resepi asas, standard untuk buat sabun. yang membezakan sabun-sabun ni ialah warna, design, kandungan air dan pewangi yang dipakai.. i would think kandungan minyak patutnya sama... jap.. yang ni kena wat research dulu.

ok. dah tengok 2 kompeni sabun di negara kita malaysia ni dan kedua-duanya berbeza. one uses an almost standard recipe and the other campur-campur.

so, this is the most hardest part to accomplish. 
kena ada ruangan R&D kat sini nih.

4. Pewangi
m memang plan nak pakai minyak pati@Essential Oils je in all my soaps tapi bila baca orang lainnye soap yang ada bau buah-buahan, minyak wangi berjenama, etc, macam nak cuba pulak Fragrance Oil yang bermacam-macam di pasaran! alaaaa, macam bau strawberi la, orange la. camtu laa.

5. Label
m perlu print label yang akan menunjukkan senarai bahan2 yang digunakan dalam sabun m. ni penting sebab kalau sesetengah orang yang alah pada sesuatu benda boleh je tau dia leh pakai ke tak sabun m tu. 
plus branding laa. kena la ada nama kan kalau tak cemane orang nak kenal. dan terus-terusan membeli! betui dak? hehehe

okay, what else do you think yang m miss dalam entry nih?

i think kalau nak start business sabun, i have to know all this in advance.
i would prefer kalau m dapat kumpulkan all my resources from the start but if i do that, i dont think i will start at all.. not in the near future lah..

dilemma..




2 comments: